En wat is er nou mooier dan een inspirerende plek met een reeks creatieve mensen er in?

Ben nu al een maand in en rond De Doas in Leeuwarden, en de weken vliegen voorbij. Niet elke dag is nog gevuld met dikke opdrachten, maar de lijn opwaarts is in gang gezet. Tijd dus om ook weer mijn film momenten op te krikken. Nieuwe gimbal (Moza Air 2) en de Panasonic GH5 ook wat vaker in gebruik. En wat is er nou mooier dan een inspirerende plek met een reeks creatieve mensen er in?

Daarom heb ik samen met Gerda Nijp de eerste stap gezet om een reeks portretten te gaan maken van mensen die zich al hebben gevestigd in De Doas. Maar straks uiteraard ook aan de slag met nieuwe mensen die nog in gesprek zijn om een ruimte te kunnen betrekken. Voor nu zijn er een aantal mensen al op de lijst gezet waarmee ik een afspraak heb gemaakt om net zo’n korte promo te maken als met Gerda.

Op één voorwaarde: de eigen creativiteit mag niet worden gedwarsboomd….:-)

Het mes snijdt dan aan twee kanten. Ik heb een uitdaging om met deze mensen wat moois te maken en mijn film en edit ‘skills’ wat te onderhouden. Zij hebben een mooie promo om deze zelf in te zetten op sociaal media en/of website.

Hoewel ik dergelijke promo’s uiteraard tegen een vergoeding zou maken bied ik deze voor nu geheel kosteloos aan. Op één voorwaarde: de eigen creativiteit mag niet worden gedwarsboomd….:-) Dat geldt voor beeld, maar ook voor geluid. Een belangrijk stuk binnen de visuele wereld: het geluid en de beleving daarvan. Het moet kloppen, en voor het moment dat het op dat moment was, goed klinken.

Een interview zoals met Gerda is wonder boven wonder in één take opgenomen.

Zo heb ik voor deze eerste aflevering mezelf de uitdaging gegund om meer aandacht te besteden aan het geluid. Omdat ik maar alleen ben en niet met een bus vol assistentie op lokatie ben, moet ik roeien met de riemen die ik heb. Maar om nou ook niet uren lang een zelfde shot opnieuw te draaien schakel ik snel en weet op voorhand wel wat ik op dat moment nodig heb voor de tijdlijn in de opname. Een interview zoals met Gerda is wonder boven wonder in één take opgenomen. Weliswaar door de deskundigheid van Gerda, maar ook omdat ik vooraf wist hoe ik het wilde hebben. Camera vanuit een standpunt, kijkend naar het juiste licht (Is allemaal gedraaid met natuurlijk licht.) En het geluid in twee sporen opgenomen. Daarvoor gebruik ik de microfoon bij de camera maar ook een professionele waarbij ik het geluid direct apart opneem. Thuis synchroniseer ik deze twee losse bestanden, zodat het professionele – en betere geluid – gebruikt kan worden in mijn opname. (Nadat ik nog wat technische correcties aan toe voeg…)

Geluid van de kinderen, opengaande deuren en de geluiden in het atelier (naaimachines) van Gerda zijn allemaal apart opgenomen.

Persoonlijk vind de voorgekauwde muziekkeuze van YouTube 3x niks.

Geluid is dus belangrijk voor een maximale beleving. Muziek daarentegen ook. Persoonlijk vind de voorgekauwde muziekkeuze van YouTube 3x niks. Op andere plekken zijn wel rechtenvrije muziek te verkrijgen, maar voordat je een juiste sfeer te pakken hebt ben je uren verder. Nee, dan maak ik het liever allemaal zelf. Ook daar heb ik me de afgelopen maanden mee bezig gehouden. Het maken van elk willekeurig stukje eigen muziek of geluidseffect kan ik inmiddels in eigen beheer maken. Niet een databank met loops of effecten, maar eigenhandig gecomponeerd. Oke, ben dan geen Wibi Soerjadi, maar tegenwoordig is de techniek zo ver dat met een paar toetsaanslagen er een werkelijk orkest gaat spelen. (Zie/luister mijn wisselende lijst op Soundcloud)

Een vlak, kleurloos en met nagenoeg geen contrast en scherp eindresultaat.

Als alles langzaam maar zeker in elkaar wordt verweven is het tijd om daadwerkelijk de puntjes op de I te zetten. Het monteren en aanpassen van de kleur. “Kleur aanpassen? “Ja, ook dat moet bij elke opname. Ik film namelijk in een soort van RAW versie als met het fotograferen. Een vlak, kleurloos en met nagenoeg geen contrast en scherp eindresultaat. (V-LOG) Het ziet er op beeld niet uit, maar na de toepassing van de juiste keurcorrectie krijg je een mooi filmisch beeld geheel passend bij de sfeer van het gebouw of setting. (LUT)

En zo ben je voor nog geen 3 minuten film al snel een dikke week onder de pannen met plannen, opnemen, wissen en weer aanvullen. Deel 2 van KIJKDOAS wordt zeer binnenkort alvast in de steigers gezet.